søndag den 27. maj 2012

Prøvereferat "Vi elsker penge!" - 24. maj 2012


Referat. D. 24. Maj


Tilstede var: peter,  jan, maj-britt, Sigurd, Troels.

Vi startede med at høre det musik folk have med. Se evt link i maj-britts mail.


Snak om hvorfor karakterene er i en lufthavn.

Vi afprøvede nogle situationer i lufthavn hvor karakterene gik rundt mellem hinanden i deres egen verden. Pludselig var der en der havde et uheld og personen gik igang med en lille monolog som startede:"hvorfor er jeg her?"

-ønskedrømmen for karakteren
-det var svært at producere et uheld.
-gentagelser er sjove
Find måder karakterene kommer ud for uheld.

Vi lavede et lille forløb hvor karakterene en efter en henvendte sig til en bi-karakter og fik fortalt noget om hvorfor de er i en lufthavn.

Desuden en lille video med "tre man i en kø i en lufthavn":

torsdag den 5. april 2012

Reboot: Win-Win - Vi elsker arbejde!

Vi er undervejs med en slags genopsætning af "Win-Win - Vi elsker arbejde!", hvor hele holdet bliver besat med nye spillere - eller faktisk er en del af dem gæstespillere fra første opsætning i august, som nu kan indtage rollerne som seks arbejdsløse undervejs i aktiveringssystemet.

Siden vi var ude med "Win-Win - vi elsker arbejde!" i august, har der været en opsætning af "Dagpengeland" hos Holbæk Teater og en ny tv-serie "A-holdet" om det samme emne. Fik du ikke set vores vinkling af aktiveringshelvedet i august, har du chancen med genopsætningen - eller undervejs til mange af de prøvevisninger, der kommer til at blive. Eller er du en af de mange som fik den set - og gerne vil se den igen - eller kanske endda kunne tænke sig at medvirke, gælder det bare om at følge med her eller via vores facebook-side: www.facebook.com/teater770


fredag den 30. marts 2012

Win-Win - Vi elsker penge!

Hvad er penge egentlig?
Jeg har en hundredkroneseddel i min pung. Jeg ved sådan cirka hvad jeg kan købe for den - jeg tror, jeg ved hvad den er værd - men tager jeg et andet sted hen i verden, kan jeg købe meget mere for den - hvordan hænger det sammen?
For 500 år siden tænkte almindelige mennesker ikke særligt meget på penge, fordi pengesystemet ikke var vidt udbredt. Nu er det en del af vores daglige liv. De seneste ti år har nyhedernes finansstof bredt sig fra særlige sektioner og ind i på forsiden og ud i de andre sektioner. Penge er allevegne.
Hvornår er man fattig? Hvornår er man rig? Hvorfor har vi (som en stat) givet mange milliarder til bankerne? Og hvor kommer de penge fra? Hvor mange findes der i det hele taget?
Vi har opfundet penge, men hvad er det egentlig vi har opfundet?

Der er så mange negative holdninger til penge, men i virkeligheden elsker vi dem. Med denne forestilling skruer vi nysgerrigheden op i højeste gear - hvad er penge egentlig? - og vedkender os til fulde vores begær efter penge - vi vil have dem!

Vi sætter nu udviklingen af vores nye forestilling i gang. Det sker fra nu af og frem til januar 2013.

Tag med os på en udforskning og en jagt på pengene.

lørdag den 14. januar 2012

Næste forestilling

Nu lykkedes det endelig at samle en del af Teater 770 til et møde om vores næste forestilling og om organisering af teatrets drift.
Den nye forestilling kommer til at handle om penge. Vi sender ansøgning ind til aktualitetspuljen nu, og derefter ud til diverse fonde og andre puljer.
Det bliver en opfølger på "Win-Win - vi elsker arbejde!" og den hedder indtil videre "Win-Win - vi elsker penge!". Det er faktisk nu officielt en triologi, vi er igang med. Den tredje forestilling i triologien går under arbejdstitlen "Win-Win - vi elsker magt!"

Føler du en tilknytning til teatret og vores arbejde - så følg med, henvend dig, vær med - vi er begyndt og det kommer til at gå stærkt.

torsdag den 11. august 2011

Billetpriser til "Win-Win''

Normalpris: 150,-
Gruppepris: 120,- (ved grupper på 12 og flere)
Discountpris: 85,- (arbejdsløse, studerende etc)

Ovenstående prisgrupper giver et billet-armbånd, der giver gratis adgang til gensyn af forestillingen, som jo er forskellig hver gang, hvis du tager mindst en gæst med, som så kommer ind til halv pris (75,-)

Win-Win-pris: 50,- (kontanthjælpsmodtagere)

Bestil på enten 50 34 17 44 eller teater770billet@gmail.com
Bestilling foregår lettest pr. mail - hvor du får konfirmation og anden information vedr. din bestilling.
Vi tager desværre ikke mod kort, men kun kontanter.


Vi spiller i København på Pumpehuset til og med d.27. august, hverdage kl.20, lørdage kl.17. Forestillingen varer til ca. kl.22.00 inkl. pause

Prøvedag 11. augusti

Dagen startede med rundkredspædagogik i form af et raskt prod. møde og evaluering af gårsdagens prøveforestilling.

Der var gode nyheder på flere praktiske fronter, men stadig en del opgaver at løse. Rock on!

Dernæst tog vi en evaluering. Vi nævnte alle et element af forestillingen, som vi mente var lykkedes og et element, som trængte til klarhed / stramhed / en diskussion, whatever.

Generelt var der mange plus på kontoen til stykkets to første akter, som havde mere ro - netop noget vi havde aftalt at forsøge. Det lykkedes også at holde arbejdsløshed som den røde tråd dybere inde i stykket, hvilket ligeledes var et fremskridt.
I den mere kritiske kasse lå der en sang og en 4. akt, som vi dog fik snakket om og måske tydeliggjort. Sangen valgte vi forsøgsmæssigt at korte lidt af til gennemspilningen, men til gengæld gentage som resolution i stykkets slutning (som planen oprindeligt var).
Angående 3.akt talte vi om, hvordan vi laver den markant anderledes end 2.akt, og blev enige om, at 48 timers-faktoren var hyglig.

Der var også et indkast fra gæstespiller Boisen om at lave aftaler om de fysiske scener, sex og vold.

Derefter gennemgik vi strukturen og sang lidt, før vores fremmødte prøvepublikummer ankom og vi gik i gang.
Vi havde efterfølgende en snak med nogle af gæsterne, som var meget deltagende og fortalte om deres egne oplevelser med at være arbejdsløs, udover at bidrage med kritik af forestillingen. Tak for det.

Imorgen gennemgår vi denne dags oplevelser på godt og ondt, og tar det sure med det søde.

Gulvet fik vi også ryddet, uden at der dog ligefrem vil kunne spises sushi af det (10 sekunders reglen!), men øh nu kan der da sidde en masse publikums. Kom glad.

& hep.

tirsdag den 9. august 2011

Billetpriser til "Win-Win"

Normalpris: 150,-
Gruppepris: 120,- (ved grupper på 12 og flere)
Discountpris: 85,- (arbejdsløse, studerende etc)

Ovenstående prisgrupper giver et billet-armbånd, der giver gratis adgang til gensyn af forestillingen, som jo er forskellig hver gang, hvis du tager mindst en gæst med, som så kommer ind til halv pris (75,-)

Win-Win-pris: 50,- (kontanthjælpsmodtagere)

Bestil på enten 50 34 17 44 eller teater770billet@gmail.com

mandag den 8. august 2011

BILLETTER

Win-Win billetter bestilles på 50 34 17 44

Der er en bred vifte af tilbud og rabatter, samt mulighed for at betale fuld pris og støtte ægte kultur!

Vi knokler med forestillingen, og glæder os til at spille for jer!

Teater 770 Grader Celsius

søndag den 7. august 2011

Prøvereferat

PRØVEREFERAT D. 6. 8. 2011

TILSTEDE; Pernille, Maja, Maj-Britt, Cecilie, Jan, Troels, Casper

EVALUERING af gårdagens prøve og gennemspilning for publikum.

Dejligt med publikum. Overvældende at lediges virkelighed overgår fiktionen. En god, konstruktiv og rørende ....tankevækkende oplevelse. Gennemspilningen oplevede alle ikke svingede rigtigt. Det til trods var publikum glade-havde fået en oplevelse, der rørte. Aka når det ikke rigtig svinger på scenen- fylder publikum selv hullerne. Og IRL’s krav om nærvær og samspil ”redder os” selv på en dårlig dag.

Troels Chr. Noter:

Jo mere vi ”slapper af” i første akt, desto bedre og desto mere har vi at gi’ af resten af forestillingen. Primært tillader IRL at spille fra hvor og hvordan man har det den givne dag...aften. Hvil spil fra hvor du er må være devisen.

Konsulenterne bør undgå at klippe tilbage til jobcenteret i scener, der så åbenlyst foregår et andet sted. Casper pointerer, at når konsulenterne går frem på spillebanen;) så er de klar til at afbryde, så det skal spillerne være opmærksom på og derfor hurtigst muligt afvikle scenen. Da en af de eneste faste komponenter i denne forestilling er tiden og tidsinddeling af akterne. Det er den skaber dramaturgien på en eller anden måde.

Når der er improvisationer i gang må de andre spillere aldrig gå i frys – altso kein saltstøtteJ

Reglen i 1. Akt er alle skal til afklaringssamtale, ikke alle skal til ansøgningstjek, alle skal underskrive/ikke underskrive jobplan.

Gennemspilning af 3. Akt

i denne ombæring sker det ofte at en af karaktererne får lov at stå og stege lidt – det gør ikke noget. Det skaber fornemmelse af fortabthed og venten. Ellers ny elementer er at Kirsten overvejer adoption, Ole besat af papkassestabling, Anne bygger kontor og prøver at hjælpe de andre, Ole hører fra sin søn, Ole røres af Kirstens sødme, Lisbeth knalder og bager stadig....måske for at dække over at hun har slået Torben ihjel.

NOTER: Ro klæder 3. Akt. Gør intet nogen får lov at stå og trippe lidt. 3. Akt kan bære lange scener. Godt at konflikter, forhistorie og karaktererne får lov at udfolde sig. De lange scener tillader tid til at vise en anden side af karakteren. En god indikator at en lang scene er på vej er at en af karaktererne går på hinandens karakter kors. Husk at lege med rum – henvisning til andre rum på internatet a la - Jeg har hentet kasserne i det andet rum, på anden sal etc. Behøver ikke at gøre som Anna, aka være alt for konkret og 1 t 1 agtig ” Papkassen? Den har jeg taget derovre fra!” Bøh.

Gennemspilning af 4. Akt

Fokus: Søg at glid af på de andres virkelighed. Insister på din egen. Søg at bygge op ti crescendo.

Note: Når du forlader spille banen, kom ind i et nyt gear, ha’ forstærket din virklighed/fiktion/drømmescenarie. Man har 3 muligheder for at gå ud og komme ind igen.

God gennemspilning.

Anna blev chef for Unicefs nye hovedkontor

Lisbeth havde tid til total make over hos plastik kirurg

Kirsten begyndte i 6. Klasse igen

Ole fik en rumtur t/r. Til månen med sønnen Miklas

Noter: gode sætninger i starten. Dem jeg skulle mødes med sku ha været her for lidt siden. Godt at man i 3. Runde af sorti’er er helt væk i sin egen væk – gør alle det sku crescendo (som vi ikke nåede) og kakkafoni ligge lige om hjørnet. I forestillingen markeres højdepunkt med intensivering af lyd og lysskrift.

God dag. Om end der måske bruges for megen tid på at vente på den ene eller på det andet. Næste uge – sidste uge inden premieren - bør vi alle – også og eller især undertegnede – være fokuserede på at holde tid. Aka prøvedisciplin, så ingen frustreres og tiden bruges til det den skal – prøver og arbejde.

Til i morgen god søndag.

Vi starter med prod. møde 9.30, har man punkter til prod. møde mail dem til Maj-Britt

MM

fredag den 5. august 2011

Prøvereferat fredag d. 05.08.2011

Til stede: Troels, Cecilie, Anna, Torben, Ole, Kirsten og konsulenter Carsten, Henrik, og Tom.

Først arbejdede vi med 1. og 2.akts stof, med fokus på rollernes karakterkors. Efter første gennemspilning fandt vi ud af, at det var vigtigt at spillerne i første-runde-improscener efter ”infomødet” på jobcentret, satte geografi på hvor de næste scener udspillede sig, altså fik nævnt hvor de befandt sig, og på den måde skabte et tydeligt skel mellem jobcenter og ude i verden. Vi fik osse skærpet opmærksomheden på spillearealets to halvdele, hvordan de til hver fælles information på jobcentret, bevægede sig fra den ene halvdel og til den anden. Vi snakkede en hel del om hvorvidt kaffen var gratis i 1. akt,  eller om der faktisk skulle betales 2 kr.,  eller om det mest var en vejledende pris (Ole V. mente helt klart det var vejledende i ordet videste forstand).

Hos jobkonsulenter fandt vi ud af at det fungerede godt når første samtale blev startet med: Nu står du snart overfor at skulle i aktivering. Og scenen sluttede af med: Du hører fra os og vil modtage et brev med en ny indkaldelse. Vi blev osse klogere på gruppedynamikken, da det skabte ny udfordringer med kun fire arbejdsløse spillere. På den måde blev konsulenterne en større medspiller i improforløbene i både 1. og 2. akt. Hvor de stod til rådighed i de frie improforløb. Igen fik vi præciseret jobkonsulenternes funktion, og vigtigheden af kontrasten mellem ”the good cop” og ”the bad cop”. Det fungerer rigtig godt når ”den gode” hele tiden skærer hjørner, og nævner at denne gør en undtagelse, mens den anden konsulent holder sig stramt til reglerne og hele tiden håndhæver og nævner systemets regler.

Efter første gennemspilning holdt vi en lille pause, og påbegyndte så en ny gennemspilning at 1. 2. og starten af 3. akt. Nu med publikum. Det var mange reaktioner fra publikum undervejs, når regler blev bøjet, og samtalerne på jobcentret blev gentaget igen og igen. Det var godt at mærke at publikum virkelig gik på de arbejdsløses historie og gik med dem på deres vej længere ud mod kanten og ind i det absurde land.

Efter gennemspilningen var der feedback fra publikum. Det var fantastisk at have et publikum og bagefter høre dem dele deres egne historier om arbejdsløshedssystemet. Situationerne i stykket vakte stor genkendelse hos publikum, og de var alle blevet berørt at forestillingen.