onsdag den 20. april 2011

Hr. Hetlands karakter

Hetlands første karakter tanker:
Jeg har valgt at tage udgangspunkt i en mand jeg stiftede bekendtskab med til mit første cv-møde som uddannet skuespiller. Det eneste jeg fandt ud af om ham var, at han var bankmand (tidligere) og havde taget et eller flere kurser i massage.
Jeg forestiller mig at han har været ansat i en bank i en del år, måske som bankrådgiver. han havde fundet sin hylde i samfundet og var godt tilfreds med det, og havde set i krystalkuglen, at der skulle han virke i mange år endnu, og i hvert fald ind til han selv tænkte, at nu skulle der ske noget andet.
Men et eller andet (har ikke fundet ud af hvad endnu) har gjort at han er blevet afskediget, og han har åbenbart ikke kunne finde en ny stilling og er endt som ledig! En uforudset drejning. En situation han ikke er herre over. Han er lige pludselig smidt mange trin ned af stigen og sidder til cv-møde med alt fra arkitekter til rengøringsdamer til gøglere og skuespillere og er sat i samme ufrie bås.
Han føler ikke længere han styrer sit eget liv og det tror jeg skræmmer/provokerer ham. Han er ikke vandt til at reagere/udbryde/udkomme følesesmæssigt. (Det kan jo nok være han kommer til det på et tidspunkt)
Jeg tror at han har været gift for nogle år siden, men det er gået i stykker pga manglende evne til at udfordre sig selv og sin partner, og lyset er gået ud. Og så har han lært at affinde sig med det. Men jeg tror der ligger en masse uforløst dér. Om der også er børn involveret ved jeg ikke.
Jeg har en ide om at han er meget pertentlig. Eller har været. Måske går han meget op i kropshygiegne, hår o.l. med diverse cremer og produkter. Sætte dem på deres hylde) Og folk skal ikke tro de er noget. Folk der bare føler sig kaldet til dit og dat her i livet er flyvske der lyver over for sig selv. Men inderst inde har han nok også et kald/store følelser/passion. (massøren)

Navn ind til videre:
Torben, Frank, Helge, Niels

3 kommentarer:

  1. Navn: I forhold til hvordan du beskriver ham, så tænker jeg at et helt fort, en-stavelsesnavn, som enten Frank eller Nils vil passe godt.

    Pertentlig, hygiejne - måske også med tøjet - "det skal være akkurat sådan!"

    Og husk det som du også snakkede om med hans tilbageholdenhed og derpå det pludselige udbrud.

    Og så har du fat i noget med det med "at finde sin hylde" versus "at finde sit kald".

    Jeg kom lige til at tænke på den forsvundne fuldmægtig. Der er noget der, tror jeg. Også noget med på en måde at tilhøre en anden tid - hvor det netop gjaldt om at finde sin hylde. Nu om dage, så skal man jo drøne op og ned af karrierestigen, finde nye udfordringer, skifte jobs hyppigt, efter-uddanne sig, udvikle sig hele tiden. Det kunne han jo også nemt synes det samme om, som det med at dem som føler sig kaldet, lyver for sig selv - at det er noget overfladisk gejl. Hvorfor kan folk ikke bare passe deres arbejde og lade være med at gøre så stort et nummer ud af det?

    SvarSlet
  2. Om karakteren (måske Torben?)'s sprog:

    Bare en lille detalje jeg kom til at tænke på. En af mine venner har været i militæret, og fortæller at man f.eks. der aldrig bruger ordet checker el. tjekker - det er ifølge dem et slapsvanse-ord, et ord kun for bøsser og cafe-latte-drikkere - nej, i militæret hedder det altid: "kontrollere"

    SvarSlet
  3. Kære Torben.
    Husk at smil avler smil!:-)
    Kh. L.

    SvarSlet