fredag den 10. juni 2011

Fremtidens jobsamtaler er på Skype

Ifølge rekrutteringsvirksomheden Mercuri Urval er det kun et spørgsmål om tid, før videosamtaler på internettjenesten Skype bliver en naturlig del af jobsamtalerne.

Af Nana Toft og Anders Tybjerg

”Vi ser ofte, at vores kandidater bliver telefonscreenet i dag. Det er meget normalt, når vi taler om karriererådgivning. Så jeg kan sagtens se for mig, at man i fremtiden vil bruge videosamtaler over Skype – både hos virksomheder og i rekrutteringsbureauer”, fortæller Danny Bukh Almstrup, Management Consultant i rekrutteringsbureauet Mercuri Urval Danmark.

Danny Bukh Almstrup nævner også jobview.dk som et eksempel på, at jobansøgere selv bruger video som en del af deres jobsøgning. På jobview.dk kan ansøgere lægge et video-CV op, og en virksomhed kan omvendt invitere jobansøgeren til en samtale over webcam.

”Når man lægger et video-CV op, fortæller man også, at man er åben over for den type dialog. Jo mere vi bliver vant til de sociale medier, jo mere oplagt er det med videosamtaler”, siger Danny Bukh Almstrup.

Gør en god figur
Selv om videosamtaler endnu ikke er hverdagskost for et af Danmarks største rekrutteringsbureauer, er der noget, der tyder på, at morgendagens jobansøgning kan ramme Danmark inden længe. Ifølge det amerikanske business-website, CNNMoney.com, kan alle virksomheder og jobansøgere ligeså godt smøge ærmerne op og hurtigt sørge for at lære, hvordan man forbereder og gennemfører et video-interview på Skype. For inden længe er det en interviewform, vi bliver nødt til at forholde os til.

I den forbindelse har de lavet en såkaldt ”overlevelses-guide” med 6 gode råd til, hvordan du gør en god figur i cyberspace.

6 råd om jobsamtaler på Skype

1. Vælg et professionelt-lydende brugernavn. Præcis som ens mailadresse kan det forkerte Skype-brugernavn udstråle noget uønsket. Brugernavne som ”hotpants33” eller ”partyanimal2011” er næppe den bedste start.

2. Øv dig på at tale til computeren. Vær sikker på, at du kan finde ud af at bruge Skype, og øv dig med en bekendt, så du føler dig hjemme foran skærmen.

3. Tænk på omgivelserne. Det er bedst at have en ensfarvet baggrund, hvor der ikke er nogen distraherende effekter. Tænk også på belysning generelt. Det kan være svært at se en person, hvis der er lys bagved personen.

4. Sluk for alt andet. Det være sig mobiltelefonen, men også andre effekter, der kan forstyrre. Hylende hunde og skrigende børn gør sig heller ikke godt til en jobsamtale.

5. Sæt dig et stykke fra skærmen. Det ser bedst ud, hvis man kan se mere end blot ansigtet.

6. Få øjenkontakt. Det virker akavet, hvis man kigger ind i skærmen hele tiden uden at blinke.

Kilde: CNN Money.com og business.dk

1 kommentar:

  1. Øv. Og netop som jeg var blevet så glad for netop brugernavnet 'hotpants33' ...

    SvarSlet