Min opsamling og videre tanker efter dagens prøve.
En prøvedag hvor Maja, Sigurd og Pernille arbejdede med at interviewe hinandens karakterer på skift, mens jeg og Anders arbejdede på at udvikle et grundlag for hans karakter. Det var nemlig første prøvedag for Anders. Derefter havde vi en samlet præsentation og evaluering af dagens arbejde, samt snak om forestillingens koncept, dramaturgi og muligheder. Vi havde desuden besøg af Maj-Britt Mathiesen, som fulgte den sidste del af dagen og kom med nogle gode indspark.
Jeg fik sammen med Anders lagt nogle gode grundsten for hans karakter, og introduceret ham for nogle af de ting, vi andre har snakket om - det private limbo, f.eks: At hver karakter udover det arbejdsmæssige limbo, de befinder sig i, også har en privat situation, som er et limbo.
Så var det som instruktør en skøn og positiv oplevelse at komme tilbage til de andre spillere og opleve hvor godt og frugtbart de havde arbejdet. Følte mig bestyrket i vores tanke om den autonome skuespiller, hvor instruktøren helt har forladt rollen som 'den lille gud'. Nu må vi bare se, om de så også allesammen er autonome nok til at skrive om deres karakter-udvikling her på bloggen ;-)
En ny idé opstod i eftersnakken
I forhold til snakken om rammen - med modellen: "vi er skuespillerer uden arbejde" - der laver noget som ikke er en forestilling, men et slags aktiveringsprojekt, en slags uopfordret jobansøgning, dukkede der en ny idé op:
Stem på din yndling og få én skuespiller i arbejde. Den skuespiller som i løbet af forestillingens spilleperiode opnår flest stemmer fra publikum, vinder en rolle hos et etableret teater i sæson 12-13.
Før forestillingens begyndelse kan publikum gøre sig bekendt med udvalget af skuespillere i foyer-området. Der kan fx. være grafisk materiale, der præsenterer dem, måske noget video.
Spørgsmålet er dog stadig hvordan vi ellers bruger den ramme til publikumsinteraktion og inddragelse undervejs. Hvordan kunne man bygge videre på den absurde konkurrence?
Søger skuespillerne hjælp til at vinde (at spille deres rolle/skabe situationer) hos publikum?
Måske kunne man lade afstemningen falde i flere etaper:
1. publikum placeres efter hvem de på grundlag af foyer-intro er mest interesseret i.
(og den gruppe er så i udgangspunktet den spillers hjælpere)
2. vi laver så pause - og efter pausen kan publikum placerer sig på ny.
3. endelig afstemning ved exit.
Og hvordan, til hvad og hvorfor søger man hjælp hos sit 'netværk'?
Gæstespillere
Vi snakkede også om gæstespillere, som jo skal spille job-konsulenterne, der forsøger at hjælpe de arbejdsløse karakterer (eller holde dem nede). Vi vil forsøge i hver prøveuge at have 1-2 gæstespillere med om torsdagen, hvor de kan følge vores arbejde og få udleveret/udviklet en grund-karakter. Om fredagen deltager de så i prøvearbejdet med den karakter og dagen sluttes af med en visning.
I forbindelse med visninger, er det også vigtigt at begynde at prøve publikumsforholdet af, så vi skal også have indbudt nok publikum til f.eks. at afprøve ovenstående tanke.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar