lørdag den 7. maj 2011

Dette er IKKE en teaterforestilling

Jeg fik en SMS fra Anders:

"Hej Troels. I forhold til mandagens prøver kunne jeg godt tænke mig at foreslå, at vi laver en lille haiku-workshop. Det slog mig pludselig, at en del af det, man foretager sig på forskellige kurser jo er (virkelig jammerlig) karakter-udvikling. Hvem er jeg? Hvilke kvaliteter har jeg? Jans personlighedstest kunne også være spændende.

Og så tænker jeg stadig på 'DETTE ER IKKE EN TEATERFORESTILLING' ...
Er stadig i tvivl om jeg er enig; hvad er det så?; er det ikke lidt fortærsket? og hvorfor vi føler, at en teaterforestilling ikke er godt nok ...? Ville synes det var sjovere at melde: DETTE ER EN GOD TEATERFORESTILLING :-)

Vi ses! God weekend fortsat. Glæder mig til at rode med Egypten. A"

Haiku-workshop? I karakterudviklingsperspektiv? I'm intrigued - men forstår ikke helt koblingen. Det må du gerne uddybe.

Om: Dette er IKKE en teaterforestilling
Ja, det er en kliché fra absurdisternes tid - c'est ne pas une pipe - men jeg synes vi giver den kliché et nyt indhold og betydning. Det er altså ikke bare noget vi siger for at være smarte - vi har forskellige grunde og koblinger:
- det er en aktivering, en jobansøgning, et forsøg på at skaffe arbejde - og altså er det helt konkret ikke en teaterforestilling.
- vores forestilling arbejder med en absurdistisk vinkel, men som ikke blot hviler på et filosofisk-kunsnerisk grundlag.
- for vi arbejder både i form og indhold med en præmis baseret på naturvidenskabligt fakta om at den komplekse verden ikke kan forudsiges, og dermed at det er givet at verden er absurd. Eller sagt på en anden måde - hvis verden er uforudsigelig, hvordan kan vi så love at det vi laver er en teaterforestilling? Nej, vel? Selvfølgelig kunne vi så også gå i ud meta-ironisk-absurditet og love en 'god forestilling'.
- Og også: Vi laver en ny form for teaterforestillinger som ikke akkurat er det man almindeligvis forstår ved en teaterforestilling.

Altså synes jeg der er en række grunde, der giver det mening.

Jeg synes det kunne være interessant at bruge den meta-ironiske-absurditet, som det er at love "En god forestilling", men jeg synes både at det løfte ikke helt spiller tematisk sammen med akkurat denne forestilling, ligesom det måske er et senere skridt i en udvikling af en super-moderne absurdistisk diskurs.

6 kommentarer:

  1. Angående haiku-workshop: jeg tænkte, at en sådan øvelse ville medvirke til at angribe karaktererne fra en ny vinkel. Hvilket sprog har karakteren og hvilket selvbillede? Haiku formen er dejligt anvendelig, for strukturen er fast og ordnet, og man kan gå til det – nåhja, matematisk. Som sagt, andre øvelser kunne også være sjove at arbejde med, og jeg havde snart sagt jo dummere, jo bedre.
    Med hensyn til ’Dette er ikke en teaterforestilling’, så forstår jeg godt din argumentation, Troels. Vi kan ikke love, at det bliver en teaterforestilling, men vel lige så lidt love, at det IKKE bliver en teaterforestilling? Jeg synes ikke, at vi kommunikerer hvad det er: Forskning? En konkurrence? Et spil? Det er vigtigt for mig, når jeg selv går til en hvilken som helst kunstoplevelse, at jeg ved hvad jeg skal forvente. Og jeg kan godt li teater. Vi hedder Teater 770 (kan ikke lave et ’grader’-tegn på dette tastatur, ha ha) – men laver ikke teater? Hvad laver vi så? Og kunne vi fatte os i korthed? Og ikke teoretisere? Det ville falde være skønt ud fra de allermest objektive kriterier – min smag. ;o)
    Hvis det er en ansøgning, vi laver, hvad grund skulle publikum så have til at kigge på den? Hvilket job har de til os? Taler vi om, at publikum skal afgøre, hvorvidt der skal findes teater I DET HELE TAGET? Eller inviterer vi gud & hvermand med en ubesat stilling til at smutte forbi og tjekke varerne ud? (Begge dele ville more mig). Desuden - må jeg også lige indvende - er enhver teaterforestilling for en skuespiller altså samtidig en jobansøgning. Ikke osse?
    Jeg ville selv have mere lyst til som udenforstående at beskæftige mig med andre menneskers klagebreve end deres ansøgninger. Det er anstrengende at høre folk pynte på deres meritter, mens det er morsomt på en ondskabsfuld måde at høre dem pynte på tragedien. Tror jeg ..
    Nåh. Det var vist min kommentar til vores ansøgning. Men også markedsføring i det hele taget. Jeg har det lunkent med ’Dette er ikke en pibe’, ligesom jeg har det med Elvis: uanset kvaliteten, jeg synes det er gammelt. Hep!

    SvarSlet
  2. Og alle burde ha et billede uden hoved ...

    SvarSlet
  3. 1. Hvad synes du kommunikerer i korthed hvad vi laver?
    2. Fatte os i korthed? Ja, udadtil - det er jo netop den fattethed vi forsøger at nå frem til, ved at kondensere kompleksiteten til nogle få, enkle udsagn, titel, tag-line, genre-betegnelse, som alligevel rummer mest muligt.
    3. Teori. Nej, vi kan ikke klare os uden teori. Vi opstiller teorier, som vi afprøver i praksis. Men ja, vi behøver ikke at inddrage alverden i teoretiske bagtanker, kun de som er en del af udvikling, samt de som måtte have en særlig interesse i det.
    4. Selvfølgelig er det en teaterforestilling vi laver, ellers ville udsagnet 'IKKE en teaterforestilling' jo ikke være absurd. Men måske er det også 'IKKE en teaterforestilling' på samme tid. Paradokset ville være godt at opnå, hvis vi kan.
    5. Findes teater i det hele taget? Skal publikum afgøre det? Der er klart noget morsomt og udfordrende i det. Den er jeg med på at undersøge. (Og du har netop opstillet et teoretisk spørgsmål ;-)
    6. Ubesatte stillinger. Vi talte jo om at publikum skulle stemme på hvilken skuespiller, der fortjener et job. Så på den måde, ja. Men måske kunne man også finde andre måder. Helst den sjoveste, vi kan finde.
    7. Pynte på tragedien: Ja. Det er bl.a. noget vi indholdsmæssigt har en del gang i - både med aktiveringskurserne, med karakterernes fastholden af identitet og kompetencer - og det kunne være godt at få ud i PR-niveauet på en eller anden måde.

    SvarSlet
  4. Og alle burde have et hoved uden billede...

    SvarSlet
  5. Okay, Troels. Jeg håber, at andre vil blande sig i debatten, så vi ikke bare kører ud af en tangent arm i arm. :D
    Jeg forstår ikke 1. Du beder mig uddybe lidt …? Øhm, jeg er ganske enkelt i tvivl, hvad vi laver. At sige, at det ikke er en teaterforestilling er uforståeligt for flere af mine venner og kollegas. Når jeg taler med folk om projektet kalder jeg det ’fattigrøvsteater’.
    Og til 2. vil jeg selvfølgelig sige: du har ret, jeg ved det – jeg er bare ikke helt med på ’ikke en teaterforestilling’ og ville ikke kunne reklamere for eller omtale forestillingen på den måde. Jeg synes, det er brugt før; jeg synes, det er teknisk; og jeg kunne bedre li begrebet ’en mobile’- forestilling. Der er for min smag en art protestsangeri og metasovs over at placere sig i forhold til andet traditionelt teater og sige: vi er anderledes, i stedet for bare at tale om de kvaliteter, vores form har. Og vores HISTORIE.
    Angående teori. Jeg er bestemt ikke fjendsk overfor teori og at arbejde ud fra bestemte principper eller teser, men hvis man kommer til at teoretisere, så anbringer disse tanker lidt for meget oven på kagen. Der behøver ikke stå noget på kagen efter min smag – det skal bare være lækkert. (Flot billedsprog. Hovedløst!)
    ER VORES Win-Win! en ansøgning, hvor tydelige skal eller tør vi så være omkring vores private arbejdsløshed? Jeg tænker også på det i forhold en eventuel ramme-historie. Jeg er meget i tvivl.
    Og så håber jeg, at folk kan finde tid og inspiration til at forfatte lidt japansk digtekunst hjemme. Jeg har en helt enkel opskrift til at komme i gang, (brug fem minutter på at braine over emnet, løft ikke pennen og vælg så de ti bedste ord eller sætninger og start matematikken og pillearbejdet.) Ellers må vi bruge lidt tid på det sammen. Det er noget andet at sidde ved siden af andre og skrive. Bedste hilsner.

    SvarSlet
  6. Jep - ser også gerne indspark fra de andre. Så helt kort og uden at forlænge nogle tangenter.
    Har selv en bekymring med at hvis "IKKE" står alene sammen med titlen "Win-Win!", at det ikke er en klar nok kommunikation. Som du oplever, kan man netop ikke kommunikere, hvad vi laver alene med et negativt udsagn.
    Den private arbejdsløshed og gøre det offentligt. I fald vi kører på med det, skal alle kunne sikres mod negative konsekvenser - f.eks. med løn under spilleperioden.

    SvarSlet